Vägen mot FIRE / ekonomisk frihet / oberoende och ett liv i linje med personliga värderingar.

Periodisk fasta / intermittent fasting

Periodisk fasta? Detta inlägg skrivs på fastande mage.

Jag har under dryga året hållit på med något som läsare av James Clear eller Choose FI lyssnare kanske känner till – periodisk fasta eller “intermittent fasting”. I korta drag går det ut på att man krymper det tidsmässiga fönstret per dag som man intar föda.

Varför ska man nu göra detta? Ja, det är klart helt upp till en själv men jag tycker att det förenklar min vardag, jag äter mindre av det dåliga samt att jag har ett jämnare humör eftersom jag inte är lika känslig för blodsockerfall som tidigare. 

Periodisk fasta – hälsofördelar

Jag fick upp ögonen för detta när jag läste en artikel om cellreparation. Nu har jag inte ursprunglig källa på detta men de menade på att människans kropp inte mår bra av ett kontinuerligt födointag. Under människans historia är det bara precis på slutet som vi fått det så bra att vi lever i ett överflöd av mat. Tidigare fick man gå längre perioder utan mat. Resonemanget i artikeln var att människans kropp mår bättre av att äta under ett mer begränsat tidsspann under under dagen. Kroppen kommer då både vara i “fed” och i “fasting” under dygnet och inte bara i “fed” eller “matad”. 

Detta ska tydligen ha positiv effekt på cellreparation, insulinnivåer, hormonbalans och annat. Bra där. Själv märker jag mest att mitt humör är jämnare. Jag klarar att gå hungrig utan att bli speciellt påverkad av det. 

Den främsta orsaken till att jag gör detta är att ta bort stressen i en tidig frukost hemma, eliminera småätande på kvällar samt just detta med humöret. Jag är en gladare skit helt enkelt. 

Märk väl – jag äter inte en mindre mängd kalorier per dag, jag äter dem bara under ett kortare tidsspann (större portioner och färre måltider). Intermittent fasting har tagit bort lite brus och några moment från min vardag vilket gör dagen enklare. 

Periodisk fasta – Hur gör man?

Enklast är 12/12 (vilket många säkert gör omedvetet). Här har du 12 timmars ätfönster och 12 timmars fasta. Du ser bättre effekt om du kör 10/14, 8/16 eller hardcore 6/18 (som jag gör just idag).

Men om man ska bort då? Ska jag behöva säga ner till middagen på kvällen? Nej absoluuuuut inte. Jag tackar och äter men ser till att äta lite senare dagen därpå. 

I och med att man sover bort en stor del av fastan har jag inte upplevt att det har varit svårt att komma igång med detta även om jag börjar bli RÄTT hungrig just nu. Gud vad det ska bli gott med lunch.

periodisk fasta
Himmapizza? Inga problem – de e bar å ät.

Kör ni periodisk fasta?

Ps. Vill ni läsa mer hittar ni Jason Fungs bok om fasta på vår sida med boktips eller om min första 24 timmars fasta.

Signatur

15 kommentarer

  1. Flow-FI

    Körde periodisk fasta för några år sedan och tyckte det fungerade bra. Borde uppta det nu för att jag äter för mycket i tid och otid, mat är för gott helt enkelt!

    • Anonym

      Mat är gott men det fina med detta är ju att man får äääääta. Bara under lite mindre tid. Om man är som mig och gillar att vara proppmätt är de större portionerna också bra 🙂

    • Anonym

      Är lite skeptisk till den sajten och speciellt till en hoodieförsedd bylinebild. Klart är väl att vi mätt väder under en relativt kort tid men allt pekar på att det blir varmare på senare tid. Men – även i början av 1930 talet hade vi liknande observationer.

      Nasa skriver litta om detta solar minimum: https://science.nasa.gov/science-news/news-articles/solar-minimum-is-coming

      Är vi på väg in i en miniistid igen då solaktiviteten minskar? Who knows 🙂

  2. Anonym

    Helt naturligt har jag i många år kört deltidsfasta. Jag har aldrig varit någon frukostätare så min första måltid för dagen brukar alltid infalla kring lunchtid. Har även provat att fasta helt i en vecka, vilket jag mådde himla bra av.
    Just nu kör jag sellerijuice på morgonen och försöka skippa kaffet ett par dagar i veckan. Har läst en hel del om fördelarna med sellerijuice och tänker köra det i en månad för att utvärdera och se om det blev en boost för kroppen (framförallt levern).
    /kryddpåfyllaren

    • Anonym

      Jag tror att många gör detta "av sig själv". Frukost har mer varit en vana än ett verkligt behov för mig. Min son är likadan.

      Intressant med juice – ska titta på detta.

  3. The Dividend Story

    Hej!

    Väldigt intressant. Jag har börjat snöat in lite på det här med autofagi nu 🙂 Kör du korttidsfasta varje dag? Har du testat även testat 24-timmars fasta eller längre? Jag tycker det funkar bra att fasta men blir ibland väldigt trött dagen efter (jag kör inte fasta varje dag), har du märkt av något sådant eller något annat? 🙂

    Mvh
    The Dividend Story

    • Anonym

      Jag kör varje dag. Ibland kör jag bara 12-12 vilket är superenkelt – oftast lite längre fasta. Har inte testat längre fasta än 20 timmar. Tyckte det var lite jobbigt då det var en arbetsdag. Åt lite för mycket efteråt och det var nog heller inte helt bra.

      Märker inte av trötthet alls, tvärtom. Skummade autofagi och det blir nog ett litet rabbit hole 🙂

  4. Anonym

    Jag rekommenderar alla Youtube videos från Jason Fung samt följande filmer..
    https://youtu.be/t1b08X-GvRs
    https://youtu.be/A5sA18TzHM0

  5. UtdelningsBagaren (f.d Avkastaren)

    Funderar om det finns någon smidig hälsosam lösning att enbart äta på morgonen före jobb ca 07 samt efter jobb 17-18, alltså skippa lunchen, förutom ekonomiska perspektivet, kan det även vara hälsosamt?

  6. Anonym

    Hmm. Jag är verkligen ingen expert på detta så jag vågar inte svara på det. Av det lilla jag läst verkar kroppen reagera bättre på färre mål över ett kortare tidsspann. Det du beskriver är typ 11/13 fasta. Jag tror att det är bättre att trycka ihop ättiden. Ta en minde frukost vid 09:30. Lunch 12:30 och sedan ett mål vid 18-19 tiden tror jag är bättre. Alt skippa frukost vissa dagar.

  7. Frihetskraft

    Det ett lite spännande område. Det är inte så ovanligt med återkommande fasta (med betoning då på när man äter snarare än hur lite man äter). Rune Larsson (den okände 56:an) använde det återkommande under sin framgångsrika ultrakarriär. Jonas Colting har också jobbat med det. För egen del har jag aldrig fokuserat på det men med tanke på på att jag oftast har ätit klart kvällsmat vid 18 och sedan äter frukost strax efter 6 utan några kvällmackor eller annat så blir det naturligt 12/12

  8. Lars

    Skulle verkligen vara kul att få reda på vad bloggarens husdoktor Cosmonomics tycker om ett ett uttryck som cellreparation.Eller för den den delen förr fick man gå utan mat under en längre tid. Själv förespråkar jag krigardieten ett mål om dagen:-))

    mvh

    Lars

    • HerrIGMR

      Krigardieten – bra namn!

      Ja det hade varit kul att få Cosmonomics och Thz, våra in house läkares, tyck på det hela.

Kommentera