I fredags testade jag min första 24 timmars fasta. Sedan ett tag tillbaka praktiserar jag periodisk fasta där jag krympt fönstret jag äter varje dag till åtta timmar. 16 av dygnets timmar äter jag alltså ingenting.

Varför fasta i 24 timmar?

Tre saker:

  • Det skall ge hälsofördelar såsom bättre cellreparation, jämnare insulinnivåer och bättre hormonbalans
  • Det effektiviserar min vardag och gör att jag inte kan äta skräpmat på kvällarna.
  • Det gör mig mindre känslig för kroppsliga sensationer som hunger och blodsockerfall. Två saker som tidigare styrt mig för mycket.
  • Jag får möjlighet att testa mina gränser och att utsätta mig för något som jag inte är van vid.

Periodisk fasta har blivit en del av min vardag. Jag äter mitt sista mål mat vid 19-20 tiden och sedan äter jag inte förrän vid lunchtid nästa dag. Skulle det vara så att jag är bortbjuden på brunch eller att, som igår, fru IGMR köpt goda frukostbullar – då hoppar jag att fasta just den dagen. Det får inte bli fanatism.

24 timmars fasta
Istället för mat, förvirring. Så skulle den gamla Bob Hund dängan kunna hetat.

Min första 24 timmars fasta

I fredags var vi en matlåda kort. Jag erbjöd mig att äta havregrynsgröt till lunch och fick en kärleksfull blick tillbaka av min äkta hälft. Hon fick matlådan och jag fick havregrynen. När väl det var dags för lunch kände jag mig inte speciellt hungrig och fick då tanken att “det är bara sju timmar kvar till en fullbordad 24 timmars fasta”.

Sagt och gjort – jag hoppade lunchen och tänkte att jag gör något vettigt av lunchen. Så jag skrev en inköpslista och begav mig till ett större Coop som ligger nära mitt jobb. Väl där fick jag det lite tufft. Kroppen är inställd på att få mat efter 16 timmars uppehåll och det märktes tydligt. Under min shoppingtur kändes det som om jag var i ett TV-spel. En overklighetskänsla där händerna kändes mer som om jag såg dem på en dataskärm och inte i verkliga livet. Utzoomad och kognitivt nedsatt kanske beskriver det bättre.

Detta varade under en halvtimme ungefär och sedan var det business as usual ända till att vi åt vid 19-tiden.

När jag kom hem senare på eftermiddagen saknade jag det viktigaste, nämligen kaffe och kaffefilter. Fru IGMRs tidigare så sammetslena blick byttes mot iskyla eftersom morgonkaffet är hennes livselexir. Jag lyckades alltså inte följa en enkel inköpslista under mitt besök i affären.

Mer än så var det inte. 30-minuter av lite virrighet och en iskall blick. Annars kände jag mig som vanligt.

Vad vill jag ha ut av att fasta i 24 timmar?

Hälsoeffekterna är en del. Forskningen visar att det är fördelaktigt att inte äta dygnet runt för friska personer – vi är antagligen inte skapta för det.

Jag känner mig inte annorlunda eller friskare nu än när jag åt som vanligt. Den stora fördelen med detta är att jag inte känner mig styrd av min hunger på samma sätt som förr. Tidigare kunde jag få smått panik av att jag var hungrig och även av vetskapen om att det skulle gå för länge mellan två måltider.

Genom att fasta återtar jag kontrollen. Jag lär mig stå ut med hunger (vilken klingar av ganska snabbt när man kommit igång med periodisk fasta). Numera är jag är inte styrd av min hunger och att jag hela tiden måste äta med jämna mellanrum.

Jag vet också att om jag hamnar i en situation där jag faktiskt inte kan äta på ett tag så spelar det ingen större roll, kroppen fungerar ändå – det har jag redan testat. Ökad resiliens kanske är ordet jag söker?

Går man ner i vikt?

Jag har inte gått ner i vikt av att fasta och det är inte heller mitt mål med detta. Jag är 183 cm och väger runt 75 kilo vilket jag vill fortsätta göra. Därför äter jag lika mycket som förr men under en kortare period varje dag. Kanske slänger jag också i mig en extra näve solrosfrön eller jordnötter bara för att vara på den säkra sidan.

När ska du inte fasta?

Är man sjuk, minderårig eller har ett problematiskt förhållande till mat skall man inte göra detta.

Två intressanta Ted talks på temat periodisk fasta.

Vill du lära dig mer om att fasta? En bra bok på temat är gurun inom ämnet att fasta – Jason Fung. Hans “Allt om fasta: bli friskare med fasta” kan jag rekommendera.

James Clear, författaren av favoritboken “Atomic Habits” fastar också. Han har en nybörjarguide här.

Fler boktips hittar du här.

Signatur