Vägen mot FIRE / ekonomisk frihet / oberoende och ett liv i linje med personliga värderingar.

Bilreparation 10 325 kr…

En bil och en bilreparation. Vi har haft en del bekymmer med vår, för oss, nya bil. Skön, bränslesnål och rymlig men den dummar sig ibland.

Bland annat missade vi en resa till Hälsingland och därmed ett besök hos Fru EB. Lite “roliga” motorlampor har också tänts då och då med påföljd av att bilen gått in i “limp mode”. Alltså kan man bara köra i reducerad hastighet och knappt det.

Jag gillar ju att meka med bilar själv om det är gäller vanlig service, något fel, eller slitagedel som jag kan bemästra att byta själv.

Vad felar på vår bil?

Varför gör den på detta viset? Det har inte varit helt lätt att förstå var felet ligger. Moderna bilar har en massa spännande system som tidigare årsmodeller inte hade. Det uppenbara är all elektronik men det finns också system som renar avgaserna, så kallad EGR eller varför inte partikelfilter. Strängare avgaskrav kräver rening vilket i grunden är bra. Att göra något mer avancerat och dessutom mata in avgaser i motorn (EGR) blir inte alltid bra. Kör man på ett optimalt sätt (d.v.s. längre sträckor) är det ingen fara. Men kör man ofta korta sträckor kan dessa system sätta igen och bilen börjar då bete sig konstigt.

Detta trodde jag var felet med vår bil och det var det nog delvis också. Men så en dag sa det *poff* under huven med medföljande rökmoln och doft av bränd koppling. Rätt svettigt eftersom jag trodde att den börjat brinna – så var det dock icke.

Efter lite letande insåg jag att vår AC hade behagat att slutat kyla. AC-kompressorn som är hjärtat i systemet drivs via en multirem som också driver generatorn. I kompressorn finns en liten koppling som kopplar på och av AC-kompressorn. Det var denna samt hjullagren i komressorn som skurit. Det i sin tur har troligtvis, under en tid, gjort att det varit tyngre för motorn att dra runt kompressorn vilket orsakat lite sämre gång och prestanda.

Hur fixade jag problemet?

Jag har skrivit om bilreparationer tidigare och jag använde mig av samma metod denna gång. AC-kompressor är inget jag känner mig kunnig nog att byta. Det krävs en hel del specialverktyg och de har inte jag.

Därför konsulterade jag Autobutler och fick tre offerter. 8 700 – 9 800 kr landade de på. Beväpnad med detta underlag ringde jag till vår lokala verkstad som ligger inom gångavstånd. De kunde troligtvis matcha dessa priser “på ett ungefär” fick jag till svar. Därför bestämde jag mig för att lämna in vår frihetsmaskin där. Att ta sig till och från de andra verkstäderna med kollektivtrafik lockar mig icke i dessa tider.

bilreparation
I hate you.

10 325:- landade kalaset på vilket svider. Under processen fick jag förslaget att de kunde sätta dit en begagnad men då är skicket på den oklart. En ny fick det bli.

Nu går bilen fint igen och arktisk kyla strömmar ur ventilationen.

Pengarna?

10 325:- är för mycket pengar. Jag vill inte plocka dessa ur vår buffert och jag vill inte plocka dem ur sparandet. Hornen växte och förra veckan lanserade jag en episk rensning av saker som jag gått och irriterat mig på i skåpen. Nu när dammet har lagt sig och knappa 30 auktioner senare ser det ut som nedan. Jag är i mål och har till och med gått lite plus.

Jag är i mål.

Nu har jag “nöjet” att packa och posta en hel del paket. Det är en hel del administration kring detta med Tradera.

Bilar

Bilar är skit och ett nödvändigt ont på många sätt. Samtidigt möjliggör de mycket trevligt i livet och därför väljer vi att ha en bil. Kostnaderna är optimerade och vi äger den utan billån. Utslaget på flera års ganska problemfritt bilägande blir denna och sommarens bilrelaterade kostnader ändå rätt försumbara. En liten tröst.

Ett annat sätt att tackla problemet

En läsare mailade mig eftersom hans Ford hade exakt samma problem som min – AC kompressorn var slut. Hans lösning är mer optimal och går ut på att köpa kompressorn löst hos t.ex. Bildelaronline24 (glöm inte cashback). Reservdelen tar man sedan med och ber bilverkstaden byta.

På detta sätt slutade min hemlige läsares nota för bilreparation på cirkus 6 000 kronor istället för mina 10 325 kronor (AC-kompressorn är identisk).

Hur gör ni när bilen fallerar?

20 kommentarer

  1. Rebecca

    WOW vad är det för grejer du sålt på Tradera?! Vilken jäkla inkassering! 😮

    • HerrIGMR

      Vad är det inte jag har sålt på Tradera? Nej då, det är en gammal arvsservis som jag (klokt nog i efterhand) inte sålt i ett stycke utan delat upp. 12 tallrikar blir tre auktioner X 4 tallrikar etc. En klocka, gammal Iphone 6, ett par gamla vaser, en Fjällräven Mini ryggsäck som junior blivit för stor för… med mera med mera.

      Riktigt nöjd med utfallet!

  2. Mary

    Imponerande! Inte notan från verkstan men att du fick ihop pengar till kalaset via Tradera. Vad hade du för bra saker som skräpade i gömmorna? Muminmuggar och märkeshandväskor….

    • HerrIGMR

      Mingvaser, min vigselring, sonens Xbox… nädå! Det var en porslin, vaser, ryggsäckar etc. Högt och lågt med slutbud på mellan 29 kr och 2200 kr.

  3. Lupinerna

    Jag kan verkligen inget om bilar. Hela sommaren har jag tyckt att det “låtit fel” i låga hastigheter men min man (som kan ännu mindre) har inte förstått vad jag menar, tills han körde en mer kunnig vän som tyckte det lät som bromsarna. 4700 kr senare var samtliga bromsbeläggen bytade och ett handtag som ramlat av på igen. Om jag fattat vad som var fel hade jag kunnat använda autobutler men det blev istället en verkstad i Oljehamnen som jag fått förtroende för. Närheten avgör också, kunde gå och köra en hyrcykel en bit.

    Det bara rullar iväg slantar med bil, på mycket högre summor än vad jag är van vid. Deppigt men håller väl med om att det möjliggör en del kul saker också. Det blir väl till att rensa lite, om inte för att finansiera elcykeln jag suktar över.

    • HerrIGMR

      Jo det är ju det med Autobutler…det kräver lite kunskap om man inte ska ska få offert för annat än service och däckbyte. Och bilar är kostsamt… inget snack om det. Skönt att ha men ett sänke ekonomiskt.

  4. Kvarn

    Haha känner till problemet.Själv beställer jag hem delar själv från Tyskland antar jag,finns några olika sajter att gå in på. Undviker gärna de svenska bildelsfirmorna då man väldigt lätt kan bli ruinerad möjligen skruvat.se. Sedan försöker jag göra jobbet själv annars tar jag reda på om någon firma ordnar det.Problemet kan ju vara garantin men det är en risk jag tar Nu har jag iofs.gamla bilar. Man kan ju hitta delarna för halva priset.

    • HerrIGMR

      Bildelaronline24 och allt vad de heter är Tyskar. Överlägsna priser om man inte kör Biltema eller Skruvat. En ny bil meckar man inte själv om man är rädd om andrahandsvärdet & garanti – gamla bilar spelar ingen roll. Bara man sparar kvitton, skriver upp vad som är gjort och kanske tom tar en bild. Brukar vara uppskattat av köparen.

  5. Utdelningssmålänningen

    Tack för påminnelsen om varför jag inte har bil sedan 2011. Allvarligt, i Stockholm är bil för en ensamstående som vill bli ekonomiskt fri vansinne.

    Ontopic: kliman på min förra bil gick sönder och det fick vara så tills det sa poff i motorn och då blev det skroten.

    • HerrIGMR

      Bil i stan är ett helvete. Dyrt och all tid man spenderar med att cirkulera. Man kan ju köra KD (korsdrag) istället för AC som min far en gång sagt.

  6. Filsson

    Det är många av oss som inte kan något om bilar förutom var gaspedalen och “tutan” sitter.

    Jag undrar om inte bilmekaniker/verkstäder överlag lurar skjortan av konsumenten. Som i ditt fall och den hemlige läsaren, 10 325 kr vs 6 000 kr. Det låter ju inte klokt.

    Va gör man som inkompetent bilägare? Det finns ju inga alternativ, moral hazard, etc.

    Kanske köpa sig en stek i Mekonomen?

    • HerrIGMR

      Hehe nja. Mekonomen och de andra har det nog tufft framöver med elbilarnas intåg. De kräver minimal service och har få rörliga delar jmf dagens fossildrivna. Kanske kan de börja sälja smågodis?

  7. L.Å. (@lokacitron5)

    Ja bilar vill man ju att de ska krångla så lite som möjligt. Min bil är en Mitsubishi Space Star. —2002 års modell. Jag köpte den på Blocket. Mycket välvårdad. Det finns några välvårdade kvar på Blocket fortfarande. Fördelar: Den är lite högre, vilket gör det lätt att kliva ur och in i bilen. Den är Praktisk med den stora luckan i bak. Den är driftsäker och inte så dyr i drift. Mitsubishi gör bra motorer.

    • HerrIGMR

      Di där asiaterna är fina och driftsäkra bilar. ChooseFI räknade på det optimala bilägandet och de menade att man ska köra en 3-5 år gammal honda, köra 15 år, och sedan göra samma sak två gånger till = Tre bilar på en livstid och ekonomiskt det bästa.

  8. Snålgrisen

    Ja det där var ingen kul räkning, grattis dock till att du kunde sälja så pass mycket grejor, ni måste sitta på en guldgruva. Fru Snålgris sålde två banankartonger med barnkläder igår, fina kläder från P&P bland annat… 200 spänn haha. Jag trodde minst på en femhundring för allt, med tanke på att nypriset säkert varit minst 5000 kr totalt (vi har fått alla kläder el köpt med typ 70% rabatt). begagnatmarknaden är inte lysande när det gäller barnkläder tydligen.

    Det senaste jag sålde som var värt nåt var ett golfset samt 4 vinterdäck på plåtfälg, 1500 kr totalt, tack för det. Och mer plats blev det i garaget. Nu är det tyvärr helt tomt både där och i vårat förråd, vi ägnade sommaren åt att rensa ut och kasta, sälja och ge bort. Lyckades krama ut några hundringar för verktyg och en uppblåsbar bebispool, men nu är det verkligen slut på skatterna.

    Bil är inget kul, vår nästa bil kommer garanterat bli en elbil, bara för att kunna ge fingret åt serviceverkstaden. En elbil behöver ingen service om du inte är någorlunda händig och kan byta luftfilter. Tyvärr är det fortfarande många biltillverkare som lurar på godtrogna köpare dyra servicepaket eller “tvingar” dem att serva bilen för garanti och sånt. Tesla släpper ett antal youtube-filmer om hur man gör service själva, de har ju inga återförsäljare som de måste gulla med och hålla sig kompis med. De säljer ju bilar direkt till kund. Absolut framtidens affärsmodell om du frågar mig, bättre för både slutkund och säljare, osis för återförsäljarna som antagligen går i konkurs… de har sugit ur de sista slantarna från oss konsumenter.

    • HerrIGMR

      Guldgruvan var en servis “Vinranka” som kanske går fr 2-3K hel. Nu när jag delade upp den fick jag tex 2200:- för sex djupa tallrikar… Hade 12 av det mesta. Så det blev en del där. Annars var det högt och lågt hemifrån. Tror att det är bra med Tradera, folk blir lite hagalna av tävlingsmomentet.

      Som du säger – elbilarna förändrar marknaden radikalt. Läste om en Tesla som gått 16K mil utan att den sett ngn service eller servicecenter. Inga bromsbyten eller något. Och då är den ju knappt inkörd…

  9. Kristoffer

    Väldigt bra jobbat, imponerande!

    • HerrIGMR

      Taco!

  10. mdmk

    Då måste jag inflika att min gamla kollega hade sin Tesla inne för olika fel hela tiden, han har nu bytt till en Toyota.
    https://www.nyteknik.se/fordon/bilarna-med-flest-fel-tesla-ar-varst-och-kia-bast-6997786

    • HerrIGMR

      Intressant – kanske mest att Kia ligger där uppe! De har verkligen lyckats. Har också en vän med en Tesla och han har x antal småfel men inga driftstörningar. Han är frälst så han blir kvar som Teslaägare.

Kommentera