Vägen mot FIRE / ekonomisk frihet / oberoende och ett liv i linje med personliga värderingar.

EGR-ventil revisited. Byte igen

EGR-ventil, detta lilla f*nskap som sitter på nya bilar för att rena avgaserna. Jag har inget mot just miljömässiga funktionen men dessa kärvar och bråkar mer än gärna på moderna dieselbilar.

Ni som följt bloggen ett tag vet att vår bil har krånglat en del. I somras blinkade motorlampan då och då under semestern och vår EGR-ventil byttes mot en bättre begagnad.

Bilen gick bättre men sedan var det dags igen för limp mode och motorlampans ilskna ljus. I samband med detta fallerade vår AC-kondensor och den byttes för den nätta summan 10 325 kr.

Efter bytet gick bilen bättre och motorlampan slutade hålla på och tändas i tid och otid. Men… vid fullgas ut på motorvägen fick jag ibland en liten tvekan på bilen. Innan bytet av AC-kondensorn var tvekan större och motorlampan tändes men något var fortfarande inte rätt.

Byte av EGR-ventil

Själv är bäste dräng och vill man ha något ordentligt gjort får man göra det själv.

Typ så.

Nu var jag trött på att vara prisgiven till bilmekanikerna och beställde hem en ny EGR-ventil från bildelaronline24.se som är en tysk sajt. 940 kronor kostade den men jag fick cashback på 5% så i runda slängar 900 kr jämnt.

Jag beställde EGR-ventilen en söndag och på följande tisdag fick jag ett meddelande att jag kunde hämta den. Snabbt och bra.

Ny EGR-ventil
Okulär inspektion av ny EGR-ventil. Shiny!

Vår Ford är utrustad med samma motor som sitter i Volvos D2 bilar(1,6l diesel) och i flertalet franska bilar. I en Volvo är EGR-ventilen lättåtkomlig men på vår måste man demontera en del plastdetaljer och även vindrutetorkarna. Denna demontering har jag dock gjort några gånger nu så det går ganska snabbt. Längst bak på motorn hittar man EGR-ventilen och nu ska den bytas.

Själva instruktionen till detta byte har jag hittat på Youtube och närmare bestämt i detta klipp. Väl framme vid EGR-ventilen är det bara två torx-skruvar och sedan en marinad i WD-40 då den kan sitta väldigt hårt. Men med lite bändande och milt våld kom den ur och såg då ut så här:

EGR-ventil 1,6 TDCI HDI 1,6D D2
Sotig och inte så shiny.

Sotig men inte så sotig att det borde vara några problem. Man har ju sett några skräckexempel på nätet och min var långt ifrån det.

Vid närmare inspektion visade det sig att själv mekanismen i min gamla EGR-ventil kärvade och gnisslade. Det gjorde att den fastnade i öppet eller halvstängt läge.

Nya EGR-ventilen monterades och via programmet Forscan och en OBD2-läsare körde jag en servicepunkt “Reset learned EGR values”. Alltså att bilen ska nolla de lärda värdena för gamla EGR-ventilen och lära sig ytterlägena på den nya. Överkurs men jag gillar ju att pilla med bilar så…

Resultat?

Jamen äntligen går bilf*n bra och riktigt bra. Ingen tvekan och ingen ilsken motorlampa. Förbrukningen har gått ner något och tomgången är jämnare. Jag tror att en dålig EGR-ventil och en kärvande AC-kondensor har växelverkat och skapat de akuta problemen. Nu är båda bytta och jag kan känna mig trygg att det sitter två sprillans delar på bilen som jag vet är bytta.

Bilar…

Signatur

20 kommentarer

  1. F-lediga läraren!

    Hoppas hoppas detta var det sista krånglet! Bilar som krånglar är ju ett gissel…

    • HerrIGMR

      Tack och ja – inget kul eller billigt alls…

  2. Skogsanna

    Bra jobbat! Jag önskar ett inlägg om OBD-läsare. Visst finns det olika avancerade sorter?

    • HerrIGMR

      Ja det finns en massa. Kan skriva några rader om det jag vet 🙂

    • FruEfficientBadass

      OBD-läsare råkar faktiskt vara ett av mina ofrivilliga expertområden från industrin. Jag kan diagnosticera dem alla och inse att 95% av felkoderna bara är blajblaj, d.v.s. resultatet av exempelvis en oskyldig kretsstörning eller att man vid något tillfälle bromsat för hastigt. När bilbesiktningen erbjuder sin “utökade kontroll” för X antal hundralappar fnyser jag i förakt. Du gör själv en diagnosticering varje gång du startar bilen – de mest vitala delarna av bilen finns nämligen i form av lampor på din kontrollpanel redan. Just för att du ska få veta när något är ett fel på riktigt, i en vital del av bilens funktion. Det svåraste med OBD är att hitta uttaget. I en vanlig bil ofta under ratten ner till vänster, men i mindre bilar av sporttyp kan de sitta i handskfacket.

      • HerrIGMR

        Exakt! Jag kör runt med två felkoder konstant i och med att jag bytt stereon – typ “hittar inte orginalstereo” och “knappen på ratten fungerar inte som förr”.

        Intressant är det när EML (engine malfuncion light) lampan eller motorlampan tänds. Då har vi en felkod värd att notera.

        Men man kan också utläsa en hel del saker via en sådan där tingest för att utesluta fel. Jag fick ju ingen felkod trots att bilen tvekade. Via uttaget kunde jag utesluta partikelfiltret då jag körde runt med laptopen uppkopplad mot bilen och kollade att parametrarna stämde för rengöring av filtret etc. Jag kunde också se att min EGRs öppnande och stängande inte reagerade på ändrat voltantal skickat till just EGR vilket den borde. Det är dock kunskap jag hämtat under många timmars youtubande och forumhängande.

  3. Lily

    Du är grym! Vi har också en dieselbil där EGR ventilen har krånglat. Vi har inte bytt den än eftersom lampan slocknade efter att felet avlästes på verkstaden. Eventuellt skulle garantin täcka den och då ville vår billeverantör se felet igen och bad oss att köra vidare Tills lampan tändes igen – detta var tydligen rätt vanligt och skulle hända igen. Nu har jag kört i 1,5 år, men det har inte tänts och bilen går som vanligt. Peppar peppar ta i träd….

    Men det går att byta själv alltså istället för att casha ut ca 10-12000.

    • HerrIGMR

      Oh ja! Vad är det för märke och årsmodell?

      • Lily

        Audi A3 2012 – eftersom Audi hanterade ’dieselskandalen’ o det påverkade EGR så fick vi utökat ’garanti’ på just detta. Men nu har den garantin gått ut.

  4. Snåltipset

    Det var bilfria dagen (World Carfree Day) igår, just sayin… 😉 Lider med dig, det är verkligen inte kul med bilar. Jag är så glad jag slipper numera, tar en tur med GoMore när det behövs.

    • HerrIGMR

      Det var nog bilens sätt att påminna mig… GoMore har jag inte hört talas om men surfade runt lite där. Ser trevligt ut och inte olikt SnappCar som jag hyr ut vår bil via. Kanske skulle kunna kasta upp får Fårrrd där också…

      • Snåltipset

        Gört! Det går ju vara med på båda så länge man håller koll på bokningarna. En som jag hyrt av säger att GoMore har bättre villkor för uthyraren. Har dock inte jämfört själv.

        • HerrIGMR

          Finemang! Taco för tips!

  5. Kalkyl

    Bra jobbat och passa på att njut av bilen lite!

    • HerrIGMR

      Tack! Blev en tur ur i bokskogen med sonen igår. Lärde honom att göra eld med eldstål och att använda täljkniv. Så himmalens värt en ledig eftermiddag.

  6. Miljardär innan 100

    Täljkniv är stort! Sonen har suttit i timmar och täljt med sin nya täljkniv. De växer med ansvar de små liven.

    • HerrIGMR

      Verkligen. Vi var en runda i skogen idag och sonen var den som fick ha kniv trots att han var yngst. De äldre barnen lämnade korvpinnar för vässning hos honom. Det var en stor stund…

  7. storpotaten

    Behövde inte läsa många paragrafer innan jag tänkte “Ford” och det visade sig vara rätt. Bytte in vår S-Max i våras då vi tröttnade på allt strul med elektronik och sensorer. Limp home och motorlampa minst en gång i månaden. Dragkroken slutade fälla ut sig. Bakluckan öppnade sig självt på motorvägen. Osv osv. Bilen var två år gammal. Några månader senare ringde nya ägaren och frågade om vi märkt av nån rost (det hade vi faktiskt inte) då nedre delen av bakluckan börjat rosta rejält. Googlade lite och ser att det är rätt vanligt på vissa Ford modeller.

    • HerrIGMR

      Hehe ja så säger min granne också. Detta är tredje Forden vi har på rad och den enda som krånglat i någon större grad. Men blir faktiskt lite trött på´t och blir det mer får vi nog överväga att göra som du.

      Låter verkligen som om ni hade oflyt med S-Maxen…

Kommentera