Om bilkostnader och bilägande. Jag har alltid varit bilintresserad. Körkortet togs direkt när jag fyllde 18 och mitt sparkonto tömdes för inköp av en Toyota Celica, 1987 års modell. Just denna modell var väldigt häftig och speciell med sin rallyhistoria och pop up lampor. Någonstans här började också pengarna rulla. Allt skulle vara perfekt, inga missljud, rätt fälgar och bra ljud i bilen. Så fort jag hade tråkigt var min go to lösning en biltur. Jag kunde varenda småväg runt min dåvarande stad. Inte hade jag en tanke på bilkostnader och spartips…

Spartips bilkostnader
Frihetsmaskin eller kvarnhjul runt halsen?

20 år senare kan jag räkna till inte mindre än 14 bilar som jag ägt. Det
blir alltså ungefär en bil varje ett och ett halvt år. I början av min
bilkarriär kostade inte bilarna så mycket i inköp men det kröp snabbt upp över 100 000 kr strecket. I princip alla bilar förutom den Toyota Celican och de sista två har varit belånade till max med billån eller blancolån men endast en har köpts helt ny (som tur är).

Ett räkneexempel:

Nedan ser ni en uppskattad kostnad för mitt bilägande för dessa 14 bilar.

  • Inköp: 1 065 000 kr
  • Service 1 ggr/ år: 4000 kr * 19 = 80 000 kr
  • Däck: 2000 kr * 20 = 40 000 kr
  • Reparationer: 4000 kr * 20 = 80 000
  • Drivmedel: 2000 mil/ år. Genomsnittligt drivmedelspris 14 kr och 0,8 l/mil. = 11,2 kr / mil = 22 400 kr * 19 = 448 000 kr
  • Försäkring: 4000 kr * 20 = 80 000 kr
  • Skatt och besiktning: 1400 kr * 20 = 28 000 kr.

Totalt: 1,82 miljoner

Min månadskostnad för bilägandet under 20 år har således varit 7 600 kr. Detta är hiskeliga summor men som Vicki Robin skriver i ”Your Money or Your Life” väljer jag no shame, no blame. It is what it is, gör om gör rätt.

Vad har jag kvar av dessa pengar? I och med värdeminskning, driftskostnader och en del dåliga affärer är det som finns kvar är en bättre begagnad Ford C-Max från 2013 med 8000 mil på mätaren. Den köptes kontant så den äger vi själv. Forden som är nummer tre i raden av samma märke har vi ägt i ett halvår. Förra Forden var i vår ägo i fyra år vilket är rekord. Ingen bil har jag någonsin ägt så länge.

Vi försöker vara sparsamma med att köra Forden och vi använder den mest som utflyktsbil. Det fungerar fint i och med att vi båda arbetar inom cykelavstånd.

Spartips för att minska bilkostnader

Med vårt nya FI / FIRE mindset – hur gör vi vårt bilägande så billigt som möjligt? Först och främst vill jag tacka min fru som stoppade pengarullningen och som har sett till att vi köpt de tre senaste bilarna kontant och i ett bra prisintervall. Vi har heller inte fallit för lockelsen för leasing. Bilar, utifrån ett ekonomiskt perspektiv bör köpas kontant.

Nedan kommer ni också hitta några affiliatelänkar. Vi rekommenderar dock inget som vi inte använder själva.

Inköp av bil görs på KVD eller Blocket

Att köpa bil kan vara knepigt och här finns många bra resurser och guider på nätet. Köper man bilen av en bilfirma får man försäkringar och extra trygghet. Du kommer dock antagligen få betala mer för bilen. Vi har köpt våra två senaste bilar via KVD och privat via Blocket.

KVD är en auktionssajt som säljer bilar åt bilparksägare, d.v.s. kommuner etc. Det som är bra med KVD är att de går igenom bilen grundligt och redovisar de fel och brister som finns. Detta är något som är svårt att göra själv vid ett köptillfälle. Bilarna säljs till rimliga priser och vår gamla Ford Focus var en gammal kommunbil köpt på KVD, servad till punkt och pricka.

bilkostnader
Vår nuvarande frihetsmaskin. Passar bra som ölfraktare också.

Serva bilen själv

Jag köper Biltemas servicekit som kostar dryga 1000 kr. En timme på gör det själv macken kostar kanske dryga 100 kr och här gör jag själva oljebytet. Hemma på parkeringen byter jag luftfilter och tändstift då det är onödigt att betala för tiden på macken vid detta moment. Det finns många fina servicetutorials på Youtube samt att man nu kan köpa Haynes gör det själv böcker för just din bil som E-bok (Eller låna på biblioteket). Reparationer jag inte klarar ut själv låter jag tre firmor buda om på Autobutler.se. Läs mer om hur jag gör här.

Byt bilförsäkring

Vi har en billig bil och har en därför bytt från helförsäkring till en halvförsäkring via Länsförsäkringar. Helförsäkringen kostade oss 4800 kr per år och vi har nu en kostnad på dryga 2000 kr per år.

Vi resonerar som så att bilen är så billig att händer det något kan vi köpa en annan bil kontant. Vi behöver inte den extra tryggheten eller månadskostnaden. Vill man inte jämföra själv kan man göra det via t.ex till Insplanet. Ytterligare en jämförelsesajt som fungerar på samma sätt är Compricer. Det skadar aldrig att även kolla där. Det jag gillar med båda sajterna är att allting sker online, d.v.s. man slipper prata med en försäljare.

Min erfarenhet där dock att Länsförsäkringar oftast är billigast.

Låt bilen stå

Jag slår in en öppen dörr här men jag har slutat köra mina 7 km till jobbet och väljer cykeln istället. Min fru har i princip alltid cyklat. Muscle over motor som Mr Money Mustache säger.

Byt däck själv

Det tar kanske en timme och sparar dig några hundralappar. Om du inte måste bör du förvara dina däck själv och inte på däckhotell. Om du inte kan/vill – gör det via Autobutler och spara några slantar.

Hyr ut bilen

Vi hyr ut vår bil via SnappCar. Vi har lagt ut den för 450 kronor per dygn och det är fina extrapengar för en bil som ofta står flera dagar. Här hittar du min SnappCar miniguide.

Köp däcken på Blocket

Många människor säljer sina bilar utan att vinter eller sommardäcken ingår. Detta kan man utnyttja då dessa däck ofta hamnar på Blocket. Istället för att köpa däck för 1000 kr per däck har jag börjat köpa däck på fälg (ibland fina lättmetallfälgar) via Blocket. De senaste två gångerna har jag gett 2000 kr resp. 2500 kr för däck som bara rullat en säsong. Det är viktigt att man ber säljaren att titta när däcken är tillverkade. Man vill inte köpa gamla och torra däck.

Viktigt är också att däcken passar på din bil. Om du är osäker, köp bara däck på fälg som motsvarar din bil och årsmodell. Vill man tuffa till sig lite (som jag) kan man göra research. För vår gamla Ford Focus såg jag att även Volvo V50 fälgar passade (det är i princip samma bil med olika kaross). Det finns större utbud av Volvofälgar så vår gamla Ford rullade på fina Volvo V50 orginalfälgar om vintern.

Bensin / Etanol / Diesel / HVO100

Vår Ford C-Max är dieseldriven och den kör vi oftast med ett dyrare bränsle än gängse diesel. Vi kör på HVO100 som kemiskt är identisk med diesel men är gjord på slakt och skogsavfall. Detta är inte att förväxla med RME och sådana bränslen som skapat en del problem för dieselbilar som inte är optimerade. I och med att vi inte kör så mycket känns det bättre i magen att välja detta klimatneutrala bränsle framför fossilt. Det finns inte på alla tankställen men det är bara att googla.

Man kan kapa lite bensinkostnader genom att tanka med t.e.x. Ikanokortet som ger 1% tillbaka på drivmedel. Ikanokortet kan du skaffa via Kortio.

Handtvätt

Vi tvättar bilen för hand och inte i dyra maskiner. 20 minuter på gör det själv macken kostar inte mycket. Bilschampo och sådant köps på Biltema.

Vad kostar vår bil oss nu?

Vi köpte bilen kontant för 65 000 kr på Blocket men via en handlare som lagt upp den där. Jag räknar med att vi får tillbaka de pengarna om vi säljer den idag. Med andra ord är värdeminskningen försumbar.

I appen Tink följer vi alla kostnader relaterade till bilen och just nu ligger vi på ungefär 1600 kr per månad vilket känns komfortabelt. Ännu mer komfortabelt är det att vi många månader går plus på bilägandet. Vår bil genererar alltså en extra inkomst tack vare att vi hyr ut den via SnappCar.

Klicka om du vill läsa mer om bilar eller kanske om du vill se vår guide om hur man kan sälja bilen på Blocket.

Signatur