Om slow travel. Jag har jobbat länge med båttransporter. Både som speditör på en större firma och som fraktköpare av containertransporter från främst Asien. Det är en tjusning att ibland få bilder från båtarna och att ibland få göra besök ombord på stora containerfartyg.

För några år sedan var jag uppe i Göteborg när det dåvarande största containerfartyget Emma Maersk anlöpte i hamn. Vi fick gå ombord och göra en kort rundtur. Nästan 400 meter långt och lastar 14 000 containers i taget. Det är ett otroligt fartyg som när det är fullastat, har ett mindre lands BNP i godsvärde.

Tanken med att få följa med på dessa stora båtar kittlar. Företaget jag arbetar på nu importerar en del från Kina även om vi köper mer och mer från EU. Handelskonflikter, kortare transporttid, pirater, krigshot, produktsäkerhet, lagkrav och annat gör det mer attraktivt att handla från EU.

Ungefär 40 dagar tar det för en container att ta sig från Kina till vårt lager. Från Nordamerika tar det ungefär 14 dagar med båt.

När jag letade efter tågresor till Kroatienresan vi gjorde i maj trillade jag över en reseagent som specialiserat sig på slow travel eller ”langsamreisen”. De erbjuder resor med containerrederiet MSC från Europa. Mellan 60-150 EUR om dagen med helpension kostar det.

Jag får gåshud av deras video nedan.

Tänk att få uppleva en resa över Atlanten till Nordamerika. 14 dagar på öppet hav. En resa och ett äventyr väldigt få i världshistorien har fått uppleva. Detta tåls att tänkas på.

Blir ni sugna?

Vill man få en liten känsla hur det är kan man lyssna på lite konstmusik signerad Patrik Torsson. Han var förr styrman och spelade in musik på båten med samplingar av motorljud och annat. Just denna ”låt” tycker jag väldigt mycket om. Jag ger er ”Stora Bält passagerna” från hans skiva ”Kolväteserenader”.

Signatur