Otur på resa. När jag skrev mitt förra inlägg var jag lyckligt ovetande om var som skulle utspela sig de kommande dagarna. ”Resan har som sagt varit otroligt smidig” och ”Bilen har rullat på” – PFFT!

Det började att småjävlas för oss när vi var i Ligurien / Italien. Först lyckades vår son låsa oss ute från Airbnblägenheten utan både nyckel, mobiler eller pengar. Våra Italienska grannar konstaterade att det var söndag kväll och att ”låssmederna inte jobbar nu”. Efter lite förvirrat handviftande och en lånad mobil lyckades vi lösa den situationen. Senare efter ett elavbrott och gasavbrott mitt i matlagningen trodde vi nog att det inte kunde bli så mycket tokigare.

Men jo. När vi tog vägen via Genua för att sightseea lite ledde Google Maps in oss på en 1km + återvändsgränd med max 10 cm till godo på vardera sida bilen. Det var en svettig backning kan jag säga för att ta sig ur den situationen. Glad för backkamera och att kunna vika in backspeglarna med en knapp.

Gardasjön

Efter Genua styrde vi mot den fantastiskt vackra Gardasjön. Vi hyrde en rökfri lägenhet i bergen med bra recensioner. Det hade också ett kedjerökande äldre par från Tyskland också gjort. Ni har säkert läst om värmen i sommar neråt Europa. Den var högst påtaglig i bergen runt Gardasjön också. Lägenheten saknade AC och därför fick vi ha fönsterna öppna för att överleva nätterna och kvällarna.

Våra kedjerökande grannar gick upp tidigt och satte sig på balkongen. De rökte sedan oavbrutet till sent på kvällen. Hostande tog de sig också upp mitt i natten för att fylla på lite nikotin. Vinden låg på mot oss och vi fick in all rök. Ett vänligt försök till diskussion och ödmjuk önskan om att inte röka på balkongen nekades av ett askgrått ovänligt ansikte som ”minsann hade rätt att röka på balkongen.”.

Otroligt vackert men så vore inte fallet om doftfoto fanns.

Jag är astmatiker brukar inte reagera så starkt på rökning men efter en löptur i bergen fick jag mitt livs första astmaattack som jag inte kunde häva själv.

Ambulans & akuten

Fru IGMR ringde ambulansen och kunde till slut med hjälp av en inkopplad tolk göra sig förstådd. Dryga timmen senare var ambulansen på plats och jag var i rätt dåligt skick. Engelskkunskaper existerade inte hos ambulanspersonalen så vi kommunicerade via bristfällig gymnasietyska och Google Translate. Sjukhuset i Gavardo låg en timme bort på slingriga bergsvägar på vilka ambulanspersonalen fick hålla fast mig så att jag inte ramlade av britsen.

Engelskkunskaperna var lika dåliga på sjukhuset. Efter en triagering (koll på hur illa däran jag var jmf andra som är där) blev jag placerad i en korridor. Där blev jag liggande i 7-8 timmar utan vatten eller information till när och om jag skulle få träffa läkare eller få hjälp. TUR att jag hade med mig egen astmainhalator. När jag försökte få kontakt svarade inte personalen utan tittade bort. Frustrerande och demoraliserande när man ligger och försöker få koll på situationen samtidigt som man är i dåligt skick.

Otur på resa
Herr IGMR i en Italiensk sjukhuskorridor.

Till slut fick jag äntligen träffa läkaren som visade sig prata bra engelska och var väldigt trevlig. Prover togs och jag fick kortisonspruta i skinkan och ett recept i handen. En timmeslång taxiresa hem till Fru IGMR och IGMR junior i en väl inrökt bil var också en prövning.

Den natten körde vi stängda fönster och dagen därpå checkade vi ut trots att vi hade en natt kvar. Vi bokade in oss på ett hotell i Sirmione som vi hoppades skulle fungera bättre. Det gjorde det.

Bilhaverier

Bilhaveri ett

Men tro inte att turen vänder här. Nej. På väg från röklägenheten till vårt hotell stannade jag för att hämta ut mina kortisontabletter på ett apotek. Glad i hågen försöker jag starta bilen. Den startar men går som en påse nötter, skakar till och dör. Bilen går inte igång och står dessutom rätt illa till på infarten till ett torg.

bärgning italien
Dum bil

Först försökte jag ringa Honda Assistans men deras utlandsnummer fungerade förstås inte. Där har jag gratis bärgning och hyrbil eftersom bilen bara är ett par år gammal. Jag fick istället ringa Länsförsäkringar bilförsäkring utland (SOS International) och de fixade fram en bärgare. Där stod i dryga två timmar i 35 graders värme eftersom vi var tvungna att vara på plats när bärgaren anlände. Kul för herr IGMR som spenderade gårdagen på sjukhus. Men så plötsligt bestämmer sig bilen för att starta och vi avbokar bärgare och åker lagom möra mot hotellet och sista natten i Italien.

Bilhaveri två på vägen hem

Vi tar oss genom Europa och ända fram till färjelägret i Puttgarden. Jag tyckte bilen kändes lite kraftlös i Alperna men annars fungerade den ungefär som vanligt fram till att vi skulle köra på färjan. 55 mil avverkade och 20 mil kvar den dagen och först i kön till färjan. Återigen startar inte bilen och det blir samma sak igen. Ringa Länsförsäkringar (SOS International) och de bokade en bärgare. I två timmar står vi längst fram kön till färjan i väntan på bärgare. Bilen gick inte att putta undan eftersom den elektriska handbromsen låg i och ville inte lossa. Personalen i hamnen försökte också få igång och undan bilen men nej, inget hjälpte. Massvis med bilar och blickar passerade oss och IGMR junior ville bara försvinna.

Puttgarden Otur på resa
Orkar inte. Vi hade till och med köpt dyrare biljett för att få köra in först. Här blockerar vi VIP-kön.

Bärgaren kommer och DÅ STARTAR BILFAN. Vi har till och med hunnit boka ett hotell i närheten på Försäkringsbolagets inrådan. Närmre 2500 kronor kostade det vilket vi nu får avboka eftersom bilen startade och fungerade med endast en felkod på lågt batteri. Tro fan det när vi försökt starta den i två timmar.

I och med att den startade ville inte de bärga oss och vi ville bara hem. Därmed chansade vi och körde ombord på färjan. Kan säga at det var RÄTT svettigt när vi kom till Danmark och skulle rulla av. Resten av resan gick ok och vi tankade med motorn igång för att inte drabbas av stopp igen.

Bilhaveri tre

När vi kom hem körde jag direkt bilen till en Honda verkstad och de konstaterade att bilen gick fint utan felkoder men att ett tändstift var lite sotigt. De bytte tändstiften eftersom de trodde att det var felet.

Glad i hågen tog jag bilen till vår tomt i Simrishamn nästa dag. På vägen hem i Löderup dör bilen igen. Ett klassiskt ”inte veta om man ska skratta eller gråta” – moment.

Honda Simris
Bärgningsbilen närmar sig sitt byte

Ännu en gång ett samtal till Honda Assistans vars nummer nu fungerade. Denna gång kommer bärgaren på tio minuter. Bilen bärgas till Honda i Simris och vi blir lovade hyrbil. Men det finns inga hyrbilar att få tag på så det blir tåg samt taxi hem.

Så här kul hade vi det på resan. Vår bil på filmen.

En veckas väntan och sedan visar det sig att bensinpumpen är kass. Honda har återkallat 1,4 miljoner bilar med just detta problem. Dock är vår bil inte med i denna återkallelse men verkar vara drabbad av problemet ändå.

Nu har jag kört knappa tvåhundra problemfria mil och jag hoppas att bilen funkar framåt.

Otur på resa – Var vill jag komma med detta inlägg?

För det första är det rätt terapeutiskt att skriva om all skit men jag vill också ge några tips.

EU-kort

En sak som gjorde ambulanstransporten och sjukhusvistelsen smidigare var att jag hade med mig mitt EU-kort. EU kortet ger dig vård som inte kan vänta likt medborgarna i det EU-land du befinner dig i till samma kostnad.

Det var fler turister på sjukhuset och av det jag hörde var det svårt att ordna med betalningen och faktiskt få komma där ifrån innan vårdbesöket var betalt.

För mig som hade EU-kortet var det aldrig frågan om att betala och det gjorde i alla fall den delen av sjukhusbesöket smidigare. Beställ ditt EU-kort kostnadsfritt från Försäkringskassan här. Kortet är personligt och vi har beställt till hela familjen.

Buffert

Att ha en buffert gör att svåra situationer känns och blir lättare att hantera. Hotellnatten för att fly undan rökarna gick på dryga 2000 kronor. Hotellnatten i Puttgarden som vi inte utnyttjade gick på 2500 kronor. Taxiresan hem från Sjukhuset kostade 1100 kronor. Dessa kostnader för att nämna några kommer vi troligtvis få stå för själv om jag känner försäkringsbolagen rätt. Jag har redan fått avslag på reseförsäkringen om stillestånd på resan eftersom jag inte uttryckligen blev ordinerad vila i journalen. Taxiresan är under självrisken så den får jag också stå för själv.

Om det blir så att vi får betala allt ur egen ficka är det fine. Med bufferten i ryggen kunde vi själva ta kontrollen över situationen och därmed hantera allt lugnare.

Bilförsäkring

Fundera på vad du vill ska ingå i din bilförsäkring. Jag har alltid varit för att ha en så slimmad försäkring som möjligt. När vi hade gamla bilar körde vi bara trafikförsäkring.

Men är du beroende av bil bör du se till att ha hyrbil eller möjlighet att låna bil av familj eller vänner. Vår försäkring har inte hyrbil eftersom den då blir dyrare. Över tid betalar det sig troligen att göra så – en avvägning.

Vi kunde dessutom hyra elbil via Green Mobility för att göra utflykter under tiden bilen stod på verkstaden.

Bilen

Se till att kolla igenom bilen innan bilsemestern. Vi hade vår inne på service ett par veckor innan vi skulle iväg men det hjälpte föga när det var ett fabrikationsfel på bränslepumpen…

Har ni haft en friktionsfri semester?