Rekonda däck och fälg – en guide. Så var det dags för undertecknad att byta till sommardäck. I samband med det brukar jag alltid gå igenom sommardäcken grundligt – alltså en tvätt, djuprengöring eller rekond av dessa. Denna text innehåller annonslänkar till de produkter jag använder men det finns många liknande som ger liknande resultat.

Varför rekonda bilen?

Jag är rätt nördig med biltvätt och min bil. Bilen ska vara ren och för att den ska vara lätt att hålla ren har jag några trick. Bilens lack har jag lagt på en keramisk försegling själv vilket är svindyrt på firma men billigt (ca 5-600kr) men ger lika bra resultat själv (om man är noggrann). Denna keramiska lackbehandling gör att smuts inte fastnar så lätt och att vatten pärlar av bilen. Jag har inte rört bilen en enda gång med en tvättsvamp i vinter utan spolar av den då och då på Glimra som är en gör det själv tvätt. Lackförseglingen tog 4-5 timmar men det har jag sparat in i minskad arbetsinsats senare.

På bilens rutor har jag också lagt på en keramisk försegling vilket gör dem hydrofobiska d.v.s. vattenavstötande. Vattnet pärlar bort och man behöver inte använda vindrutetorkarna över 70 km/h. Kanske svårt att se på filmen nedan men vi åkte tur och retur Malmö – Göteborg i regnet utan att behöva använda vindrutetorkarna. Vattnet pärlar bort och mörkersikten förbättras avsevärt.

Varför rekonda däck och fälg?

Samma logik som ovan. Man lägger tid i början av säsongen och får därmed snygga och lättvättade däck och fälgar som ser bra ut. Dessutom får man koll på om man har skador på däcken (typ skruv, spik i däcken), hur slitna de är samt superfina sommarfälgar att sätta på bilen.

Rekonda däck och fälg – guide

Man kan göra det lätt för sig eller som jag, lite krångligare. Resultatet är likvärdigt men jag var snål och använde de medel jag redan har och köpte inte ett nytt kombinationsmedel typ Geyon Wheelcleaner. Detta medel ersätter steg 2-4 nedan.

Nedan skall inte göras i full sol då medlen kan torka in.

Guide, steg för steg

  1. Plocka fram däcken och kontrollera om de har skador, har okej mönsterdjup eller är snedslitna. Sommardäck ska ha minst 1,6 mm mönsterdjup och vinterdäck ska ha minst 3 mm. Snedslitna däck byts samtidigt som man gör en hjulinställning så att det inte händer igen.
  2. Spraya fälgarna med kallavfettning. Låt verka ett tag och använd sedan en borste för att agitera smutsen. Skölj sedan av. Det finns fälgborstar att köpa men jag använder en mjuk målarpensel. Kallavfettning löser olja, tjära och fetter.
  3. Spraya fälgarna och däcken med alkalisk avfettning. Låt verka ett tag och använd sedan en borste för att agitera smutsen. Däcken använder jag en grövre borste på typ rotbortste fast med plastborst. Fälgen kör jag samma borste som ovan. Skölj sedan av. Alkalisk avfettning löser organisk smuts och kan användas på annat än bilen. Superbra att ha hemma.
  4. Spraya fälgarna med flygrostborttagare som avlägsnar järnpartiklar (typ från dubbdäck etc.) och bromsdamm från fälgar och lackerade ytor. Spola av.
  5. Schamponera sedan däck och fälg med ett bra bilschampo. Jag använder mig av ett keramiskt bilschampo till bilen för att underhålla lackbehandlingen och detta fungerar även till detta ändamål. Vilket schampo som helst duger. Använder här en tvättsvamp med microfiber som inte repar fälgen eller lack när jag tvättar bilen.
  6. Applicera en snabbförsegling på fälgen. Jag använder Geyon Wetcoat som är ett supermedel för att skapa en keramisk försegling som gör att smuts fastnar lika lätt och regn pärlar bort. Spraya på, skölj av.
  7. Applicera en däckförsegling på däcken. Torka däcken torra först. Jag använder Gyeon Tire som ger en djup svärta (typ matt däckglans) och som skyddar däcken mot UV-strålning och gör att vatten pärlar samt att smuts inte fastnar lika lätt.
  8. Klart!

Bilder:

Rekonda fälgar
Vikbar stege möjliggör ergonomi.
Rekonda däck och fälg
Resultat! Shiny!
Byta däck
På med däcken. Notera vinterdäcket under bilen som extra försäkring ifall domkraften fallerar.
Rekonda däck och fälg - guide
Fälg på. Bilen glänser trots att jag bara spolat av den under vintern. Senaste riktiga tvätt var i höstas. Keramiskt lackskydd är grymt!

Thats it! Överkurs för 99% av alla säkerligen men jag tycker det är kul och en skön känsla att ta hand om grejerna. Också ett tillfälle att stå ute i fina vårvädret med vår nyfikna rödhake som ständig följeslagare.

Ovan guide är i princip den samma som jag kör när jag tvättar bilen – minus däckförsegling. Om det är intressant gör jag gärna ett inlägg om bilvätt och bilrekond också.

Bilvårdsprodukter handlar jag nästan uteslutande hos Autodude. Bra priser, enormt utbud och kvalitet. De har också videoguider till det mesta som jag lärt mig massor av. Rekommenderas.

Signatur