Vägen mot FIRE / ekonomisk frihet / oberoende och ett liv i linje med personliga värderingar.

Coronaviruset och godstransporter

Coronaviruset igen. Hej på er! Som jag nämnde i tidigare inlägg om coronaviruset kommer marknaden att påverkas. Jag arbetar inom retail och vi går just nu ut till alla våra leverantörer i Asien och ber dem ge en statusrapport och, förstås, meddela vårt stöd.

Min avdelning har även hand om import och export vilket gör att vi får löpande uppdateringar från våra speditörer. Jag tänkte faktiskt saxa en av speditörernas uppdateringar och dela den med er för att ni ska få en bild “från insidan”. Denna uppdatering kom idag och avsändaren är Geodis Wilson, en global speditör som vi främst använder för importgods från USA. Till import från Asien använder vi främst DHL Global Forwarding men deras information är inte lika frekvent och omfattande. Därav min publicering av just Geodis uppdatering.

Suezcanal risk
I denna smala ränna, Suezkanalen, går i princip all import från Asien till Europa. Vet inte vad ni tycker men jag ser stora risker för olika störningar. Bildkälla.

“Det kinesiska nyåret förlängs efter Coronavirus-utbrott

Under gårdagen meddelade World Health Organization (WHO) att pågående Coronavirus-utbrott klassificeras som global nödsituation. Detta kommer troligtvis innebära hårdare restriktioner gällande resor till och från Kina. Samtidigt har allt fler regioner i Kina informerat om liknande restriktioner som genomförts i Shanghai. Endast samhällsvitala funktioner är tillåtna att fortlöpa fram tills dessa datum. En aktuell sammanställning kan läsas nedan.

Följande städer kommer hållas stängda tills 9 februari, med första arbetsdag den 10 februari:

  • Shanghai
  • Ningbo
  • Chongqing
  • Shenzhen
  • Guangzhou
  • Wuxi
  • Qingdao
  • Zhengzhou
  • Xiamen
  • Suzhou

 
Staden Wuhan och provinsen Hubei, kommer att hållas stängt till och med 13 februari, med första arbetsdag 14 februari. Våra kontor i dessa regioner förväntas återgå till arbetet utefter angivna datum. Regioner och städer som inte omnämns ovan kommer preliminärt att öppna åter 3 februari.

Vi har tillsvidare möjlighet att ta hantera import/export av flyggods via Hong Kong. Det finns lättnader i de reserestriktioner som applicerats mellan Hong Kong och Kina gällande godstransporter. Vänligen notera att kostnad och transittider kommer bero från skeppning till skeppning. För kunder som har flyg export till Kina, ber vi er i största möjliga mån undvika att lägga nya transportbokningar, innan dess att terminal och transportverksamhet i Kina återupptas. Det är fortsatt gods som ankommer, främst till Shanghai Pudong Airport (PVG). Fyllnadsgraden i terminalerna är dock kritisk och risken är stor att godset blir stående under en längre period.

Vi vill fortsatt belysa att situationen kommer innebära betydande driftstörningar inom produktion och logistiksektorn med omfattande förseningar som resultat. Vi räknar med att påfrestningarna i terminaler, lager och produktion kommer fortlöpa under en överskådlig framtid, med ihållande förseningar som resultat.

Tyvärr ligger detta utom vår kontroll och eventuella merkostnader som uppstår till följd av rådande situation kommer inte att absorberas av oss.” – Geodis Wilson. Källa.

Kinesiska nyåret är alltid en stökig period

Det kinesiska nyåret är alltid stökigt, oavsett coronavirus eller ej. Kineserna går på en lång semester och alla fabriker står helt still. Detta året förlängs denna ledighet med minst en vecka.

Ytterligare en faktor är att vanligtvis (efter kinesiska nyåret) kommer inte alla arbetare tillbaka till fabrikerna. De åker hem, hör talas om bättre betalt arbete någon annanstans och provar lyckan där. Denna gång kommer många arbetare dessutom vara isolerade i Wuhan och Hubeiprovinsen. Persontransporterna kommer inte gå som vanligt även om arbetarna vill tillbaka till den fabrik de arbetat i. Stökigt.

En annan aspekt är att många tvångsisolerade konsumerar mer digitala tjänster vilket gör att spel och streamingföretag säkerligen kommer öka inkomsterna. Företag (till exempel det jag arbetar på) kommer få stödköpa artiklar från lokala eller USA/EU leverantörer. Detta kommer alltså att slå olika beroende på bransch och geografiskt läge.

IGMRs investeringar

Vi fortsätter vara fullt investerade och jag köpte så sent som idag Avanza Global och Spiltan Investmentbolag för pengarna som kom in från helgens bilförsäljning. Vi accepterar risken att förlora pengar kortsiktigt. Skulle vi bli av med alla pengar innebär det (i och med att vi investerar i indexfonder) att världen gått/går under. Då kommer inte summan i vår ISK spela någon roll ändå.

Vill ni hitta faktabaserad information som inte filtrerats genom kvällspressens alarmistiska filter rekommenderar jag att gå till källorna jag nämner i mitt förra inlägg om coronaviruset. Jag tar själv en koll varje morgon på WHOs situation report.

Hoppas detta var matnyttigt! Trefvlig måndag allesammans. Solen skiner här i Skåneland och påskliljorna har börjat slå ut i soliga lägen.

Signatur

10 kommentarer

  1. HerrIGMR

    Tillägg – just Suezkanalen är superintressant. Bildgoogla “container ship suez canal” så får ni ser hur otroligt smal den är på sina ställen. Terrorattentat, en containerbåt som sjunker eller annat gör att vi skulle få betydande störningar för all import Asien -> Europa. Båtarna skulle behöva runda Afrika vilket ger kostnadsökningar som tas ut på kund samt längre transittider och piratproblematik.

    • Sejva

      Väldigt intressant om Suezkanalen! Googlade och lärde mig mera om den, ny kunskap är kul!

      • HerrIGMR

        Mycket fascinerande med världshandel och hur det fungerar. Panamakanalen är också en sådan som gör att västkustgods från USA slipper runda Sydamerika – och gör att Panama kan tjäna pengar på trafiken.

  2. Utdelningsbagaren

    Idag finns det faktiskt två kaneler. Den nya Suezkanalen invigdes 2015. Vilket dubblar kapaciteten. Den kostnade 8miljarder dollar och byggdes på ett år, imponerande.

    Om vi fortsätter konsumera kinaplast i nuvarande takt bör en utvidning av kanalen snart vara aktuellt igen.

    • HerrIGMR

      Hur i H-vete kan jag ha missat detta? HUR? *skämskudde*

      • HerrIGMR

        Ah nu vet jag. Jag var fullt upptagen med att arbeta mig in i väggen.

  3. The Dividend Story (@Dividend_Story)

    Tack för info, intressant läsning. Det kan bli stökigt för en del bolag i Q1 (och kanske längre?). Hehe, gillade denna mening:

    “Skulle vi bli av med alla pengar innebär det (i och med att vi investerar i indexfonder) att världen gått/går under.”

    🙂

  4. Mina

    Hej! Vet att detta inte riktigt hör till ämnet men tänkte fråga om hur du tänker kring fackavgifter o dylikt. Kanske ett tips inför framtida inlägg?😊Jag betalar själv Naturvetarna och har gjort i snart 15 år men egentligen aldrig haft någon nytta av dem. Sitter på en hyfsat säker o stabil tjänst men när resonerat med vänner o bekanta gällande att skippa betala den alltid mötts av skräckslagna blickar😁Tacksam för lite tankar kring detta

    • HerrIGMR

      Hej! Tack för inläggsämnestips! Både jag och fru IGMR är kvar i både A-kassa och respektive fack. Helst hade jag velat ta bort båda men jag arbetar i en bransch som är i förändring och jag tror att jag skulle kunna bli föremål för att beröras av en omorganisation framöver (hoppas). Det har varit några sådana på min arbetsplats under åren och vis av erfarenhet vet jag att de kollegor som fått gå har fått bra avtal om de varit med i facket. Jag kommer omvärdera min egen situation löpande eftersom jag gärna skulle vilja bli av med fackavgiften.

      Fru IGMR är beroende av sitt medlemskap eftersom de villkorat en yrkestitel till att vara medlem i hennes fackförbund. Dyrt är det och de förhandlar inte ens åt sina medlemmar. Samma sak här – i en större stad som vi bor i nu spelar det roll för lön och för att dra in projekt. Framöver när vi är mer fria ryker denna utgift.

      Summa summarum – känner man sig trygg med sin anställning och har lite pengar på kontot så ser jag inga problem med att säga upp medlemskapet i facket – om man förstår och accepterar riskerna. Kommer man längre i sin frihetskamp (FIRE) tycker jag absolut man ska säga upp det.

Kommentera