Spavings. I ett möte häromdagen diskuterade vi strategier för att öka försäljningen på en artikel. Skall vi ha en kampanj och sänka priset med X antal % eller skall vi kanske sänka det ordinarie priset permanent och kommunicera det på ett bra sätt till kunderna?

Hur tror ni det blev? Kampanj förstås! Även om priset skulle bli detsamma i de två alternativen ovan kommer vi sälja betydligt fler om kunden tror att den sparar pengar.

Rubriken idag är spavings. Spending + saving = spaving.

En spaving kommer i många former. % rabatt, tag 3 betala för 2, få en på köpet, handla för 200 kr och köp kaffe för 20 kr paketet och så vidare. Tricken är många och de fungerar väl. Kryddar vi det vanliga köp-pirret med en bra deal kommer många människor trilla dit och köpa produkten – även om de inte just behöver den.

Som vanligt försöker vi utnyttja dessa rabatter och kampanjer till vår fördel men det har inte alltid varit så. Låt mig presentera en spaving från förr och en nutida spaving:

Spavings från förr. Flos Parentesi lampa. 500 kr rabatt. Ligger i garderoben. Kostade ”bara” 2000 kr.
En nutida spaving. Köp 6 för 69 kr. Ord: 83,4 kr för 6 st.

Vi gillar rabatter och kampanjer. Köper man saker efter behov och gör medvetna val enligt denna metod kan man vara säker på att inte hamna fel.

En annan bra metod för att inte trilla dit och köpa onödiga saker är att faktiskt spara undan summan som ”sparas”. En spaving blir då en riktig saving samtidigt som köpinpulsen kanske mildras. Intuit har skrivit ett bra inlägg om detta. Kanske kan man använda den där Dreamsappen som alla talar om till detta för att göra det enkelt?

Hur ser ni på spavings?

Signatur