Byta bromsskivor och belägg själv – detta är ingen guide eftersom det finns det många av och de gör det dessutom bättre än vad jag kan. MEN det är en uppmaning att testa och ett exempel på hur mycket man kan spara genom att göra en så (faktiskt) enkel sak som att byta bromsar på bilen själv.

Vi börjar med min slutsats då jag misstänker att den inte kommer läsas annars.

Slutsats

Detta var ett roligt jobb och bilen går helt spikrakt och vibrationsfritt. Vilken känsla! Nu är det 200 km lugn körning med lugna inbromsningar för att slita in skivor och belägg.

Om vi gissar att Seat vill ha 8 000 kronor för ett komplett bromsbyte blir besparingen i rena pengar 5 600 kronor. Tidsåtgången var en eftermiddag med lite pauser då och då.

Hur länge måste jag jobba på mitt lönejobb för att dra in dessa 5 600 kronor skattat? Tittar vi på mitt inlägg ”Räkna ut din verkliga timpenning och förändra ditt förhållningssätt till pengar” från 2018 drar jag in 161 kronor på en lönearbetad timme (om jag pendlat och ätit utelunch). Det innebär att jag skulle behöva jobba i 34 timmar på jobbet för att kunna betala skillnaden på 5 600 kronor.

Är det värt att lägga 34 timmar på mitt jobb för att leja bort detta bromsbyte? Enligt mig – nej.

Varför byta bromsskivor och belägg själv?

Om vi först och främst ska ta anledningen till att jag byter detta själv. Bilen vibrerar vid kraftig inbromsning. Beläggen är slitna till kanske 50% och skivorna ser inte katastrofala ut (från framsidan). Men de är rostiga och jag misstänker att det är detta som orsakar vibrationerna – eller att de har slagit sig och är skeva.

Så till anledningen varför byta bromsskivor och belägg själv. Dels är det kul och dels är det väldigt mycket billigare än att leja bort det till en bilverkstad.

Det är en speciell känsla att ge sig in i ett sånt här projekt. Anskaffning av delar och priskoll, kolla igenom vad man har för verktyg och om det behövs kompletteras samt att börja läsa på + kolla tutorials på Youtube. Det senare skriver jag i plural då man ofta snappar upp bra tips om man tittar på fler än en tutorial samt memorerar arbetsgången.

Dock – detta är något man är noggrann med. Avsätt tid, kolla igenom att du har alla verktyg och jobba ALDRIG under eller runt en bil som endast är upphissad med domkraft. Jag har pallbockar från Biltema. Snålvarianten som fungerar vid däckbyte är att lägga ett däck under bilen. Dock jobbar man aldrig under bilen då.

Prisjämförelse verkstad och att byta bromsskivor och belägg själv

Jag knappade just in min bil på Mecas hemsida för att få ett fast pris. De ville ha 16 000 kronor vilket måste vara fel (eller rekorddyrt) för skivor och belägg runt om. Mer rimligt kanske är mellan 6 000 (för en småbil) till 10 000 för något större. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag sökte rätt på mina skivor och belägg på Autodoc. De ville ha 1 600 kr för skivorna och 1 100 kr för beläggen. Skivorna valde jag av bra kvalitet med målat centrum för rostskydd och TRW belägg som sitter original. Sedan gör jag ett steg till – jag tar delens artikelnummer och går till Amazon.se. Där fick jag exakt samma produkter inklusive bromsfett och mässingsborste för 2 100 kronor. En besparing på 6-700 kronor.

Ett specialverktyg fick jag klicka hem för att kunna pressa tillbaka bromskolvarna på ett icke fulmecksätt (polygrip eller skruvtving). Verktyget kommer jag hyra ut via Hygglo.

Totalt 2 400 kronor.

Hur byter du bromsskivor och belägg själv?

En verkstadshandbok är bra att ha. Tutorials är lärorika och ofta finns även en steg för steg att ladda hem från till exempel Autodoc. Denna följde jag då vår Seat Leon delar både delar och plattform med VW Golf, Skoda Octavia och Audi A4.

Utöver denna tittade jag på ett flertal gör det själv meckare och hur de tacklade detta. Då vår bil har elektronisk parkeringsbroms förstod jag efter några klipp att jag måste ha bilen på en batteriladdare och använda diagnosverktyget (som jag köpte när jag bytte glödstift) för att släppa handbromsen och sätta i ”service mode”. Batteriladdaren då bilen måste ha tändningen på. Hade jag följt första videon jag tittade på skulle detta missats.

Bilder

Pallbock under bilen och en fin varm dag
Det var ungefär 50% kvar på beläggen
Här tror jag boven i dramat är.. Rejält med rost och dessutom ”ojämnt” fördelat
Lite fräschare samt målade centrum, runt + inuti. Då rostar det inte på ett tag i alla fall.
Bromsoksverktyget fungerade finemang
Fräscht. Bromsoket hänger i gummistropp då man inte skall låta det hänga i bromsslangen.

Sedan var det bara att återmontera och dra bultarna i rätt moment vilket kräver en momentnyckel (vilket jag äger sedan tidigare). Vissa bultar skulle dras 190 NM (jättehårt!) vilket är lite utmanande när bilen är så nära marken. Men det gick.

Har man inte tummen mitt i handen klarar man av detta. Det blir dessutom billigare ÄVEN om man inte har ett enda verktyg och måste köpa allt. Nästa grej jag ska tackla är kamremsbyte. Allt som behövs är inköpt och jag samlar för tillfället mod och kunskap.

Signatur