Jag har som ni såg för några inlägg sedan köpt en Fiat Coupé 16V Turbo att ha som projektbil.

Redan som 15-åring har jag velat ha en projektbil att meka med. Då var det en A-traktor som det drömdes om. Sean dess har drömmen kommit och sedan kvävts av olika anledningar men främst p.g.a. ekonomiska samt platsskäl. Nu är jag i en position nu där jag faktiskt kan göra slag i saken och testa om detta är något som jag uppskattar på riktigt och inte bara att drömma om. Kanske är det inget för mig, kanske är det betungande eller så är det gött och jag kan få spendera många timmar med flow i garaget.

En månad cirkus in i projektet kan jag säga att jag faktiskt har spenderat en hel del tid i garaget och att det har varit härliga timmar av problemlösning, lärande och mekande. Jag har inte kört några heldagar utan mer en timme här och en timme där. Ett problem dyker upp, man kör fast eller annat och man kan bara avbryta och klura vidare.

Fiat Coupé 16V Turbo

Jag ska ärligt talat säga att jag inte visste jättemycket om dessa bilar när jag köpte den. Men den den kryssade av många av punkterna på min önskelista. Den var billig, rostfri, snabb, liten (har litet garage) och det fanns lite att fixa på den.

Dessa bilar har en intressant historia som ni kanske inte är jätteintresserade av. Men den är kryddat med en designtävling, Pininfarina, en vågad satsning från Fiat och mer. Det byggdes bara dryg 70 000 och i Sverige finns bara drygt 264 st kvar totalt och 72 st med den motorn jag har.

Just den motorn jag har är en ikonisk motor då rallybilen Lancia Delta Integrale som har samma motor vann rally-VM sex gånger i rad 1987-92. Det är coolt tycker undertecknad.

Internet & forum

Ja detta internet – vad hade man gjort utan dig? En uddabil från 1994 är inte helt enkel att få grepp om, information om eller delar till. Men det finns ett antal forum runt om i världen som har gör det själv guider till det mesta som rör dessa bilar. Nu har jag inte Facebook men min kära fru har så jag har snyltat på hennes användare och kunnat ställa frågor i Fiat Coupé grupper där också.

Utöver detta har jag också hittat en verkstadsmanual till bilen helt gratis i pdf-format. Ovärderlig.

Kostnader

Bilen kostade 22 000 kronor och jag har hittills lagt 3 000 kronor på att byta diverse saker under huven. Dessa 3 000 kronor hoppas och tror jag är nog för att bilen ska gå igenom besiktning och fungera i sommar. Det återstår dock att se. Diverse sensorer, tänddelar och annat är bytt. Oljeläckage är åtgärdat och jag har även öppnat motorn (ventilkåpan) för att ta en koll på motorns skick samt få koll på hur service skötts tidigare.

Att äga bilen kostar just nu inget annat än det jag förlorar på att inte ha pengarna investerade. Den är avställd och därmed behöver jag inte betala varken skatt eller försäkring på den. När jag ställer på den kommer jag få betala vägskatt samt att jag kommer teckna en trafikförsäkring för en dryg hundring i månaden. Kanske lyxar jag till det och tar en halvförsäkring på grund av att där ingår bärgning och glas. Vi får se.

Bilder

Ni vet att jag uppskattar bilder och därför slänger jag upp ett gäng från resans gång.

Fiat Coupé
Inbackad i mitt lilla garage. Lite ångest och “vad har jag gjort”-känsla.
Fiat Coupé  16VT
Första huvöppningen med improviserad säkerhetsmekanism.
Fiat Coupé tänspole
Nya tändspolar
Fiat Coupé tändkablar
Nya tändkablar.
Fiat Coupé
Någon tidigare ägare har bytt dumpventil på ett fulmeckigt sätt. Har återställt till orginal nu.
Fiat Coupé vevhusventilation
Oljefällan i vevhusventilationen var rejält igenkletad. Ett bad i diesel över en natt och bromsrengöring följande dag gjorde susen.
Fiat Coupé tempsensor
Ny tempsensor till insuget. Vansinnigt tillfredställande att byta.
Garaget
Kontoret
Fiat Coupé ventilkåpa
Ventilkåpan av för inspektion samt byte av packning. Ser fint och rent ut – skönt!
Ventilkåpa autosol
Ventilkåpan uppfräschad. Rengjord och putsad med kromglans.
Fiat Coupé packning ventilkåpa
Ny packning till ventilkåpan som sagt.
Motorn
Dagens status. Jag håller på att plocka ihop bilen igen och uppstart väntar snart.

Högt och lågt i denna blogg. Även om bilar inte är FIRE vänliga så är lärande och nyfikenhet det i min bok. Jag lär mig massor nu och just känslan av att ge sig in i ett projekt man först inte behärskar – men sakta börjar få kläm på och förstå. Det är en underbar känsla tycker jag. Just därför är en projektbil så bra. Min bruksbil var bara ångest när jag inte förstod mig på ett problem. Här kan jag ta mig tiden att läsa på och lösa det på rätt sätt.

Fler DIY-projekt hittar du här.

Signatur