Byta kamrem själv – vår Seat Leon X-Perience 2017 med 2.0L TDI 150 HK motorn har haft ett biljud som jag inte blivit klok på. Den har gått dryga 10 000 mil och är fullservad på märkesverkstad.

Ljudet som har varit är mer när bilen är kall och härstammar någonstans kring multiremmen och bottendelen av motorn. Multiremmen bytte jag för att eliminera den felkällan men ingen förändring. I samband med bytet snurrade jag på allt, kollade efter glapp och lyssnade men hörde/kände inget (remspännare, generator etc.).

Tittar man på Youtube hittar man andra som har ett liknande ljud och i kommentarerna nämns att det är oljepump eller vevaxel samt att det är ett normalt ljud för vissa exemplar av dessa motorer. Ljudet finns men det skall alltså inte vara några problem.

Jag tog en video på ljudet när jag bytte multiremmen för att ni ska förstå vad jag menar.

Diagnos

Jag skrev ett inlägg på Garaget.org där jag frågade om någon visste vad det kunde vara och fick till svar ”kuggremsgnissel”. Det finns bara en kuggrem och det är kamremmen. Rustad med detta troliga spår frågade jag runt på fler VAG forum och postade samma film som ovan. Alla menade på att det är kamremmen och att du bör byta den omedelbums. Detta blev alltså mitt huvudspår och jag köpte ett kamremskit med vattenpump via Amazon som var billigast. Efter tips så var det Gates, Continental eller SKF som gällde och jag valde svenskt. Ungefär 2 700 kr betalade jag för detta kamremskit.

Trist eftersom kamrem och vattenpump först skall bytas vid 21 000 mil…

Verktyg

När man byter en kamrem krävs specialverktyg för att låsa vevaxel och kamaxel i rätt läge. Gör man fel här går kolvar och ventiler på dejt och motorn blir obrukbar = motorbyte.

Jag har redan en större momentnyckel men jag behövde köpa en mindre 3/8 momentnyckel som gick från 10 -60 NM. Kamremverktyg med låspinnar köptes samt några XZN hylsor och ett längre ledhandtag för större kraft. En 21 mm hylsa fick också köpas. Kylarvätska av rätt kvalitet inhandlades också då man tappar en hel del när vattenpumpen byts.

Allt detta kom jag fram till genom att titta igenom flera tutorials och notera vad de använde. Vissa tutorials har också en genomgång av verktygen som behövs. Totalt la jag en dryg tusenlapp på dessa saker och allt kom från Amazon som var billigast. Flera av dessa kan jag också hyra ut senare.

Totalt har jag alltså lagt dryga 4 000 kronor på kamremssats och verktyg.

Utförande

En lagom varm dag med uppehållsväder skred jag till verket. Kvällen innan hade jag plöjt flera tutorials så att jag hade ett bra hum om vad jag skulle göra. Med mig hade jag också den tutorial jag tyckte var bäst så att jag kunde följa den steg för steg. Jag gjorde dock lite annorlunda på något ställe då jag hittade genvägar i andra videos där jag inte behövde plocka bort lika mycket slangar.

När jag väl börjat tog jag det lugnt och såg till att ha vätska och energi i kroppen. Pauser då och då så att jag inte blir frestad att hasta och hafsa.

En man och hans kamremsbyte på allmän parkering utanför huset. Man behöver ingen fancy uppfart eller garage för den delen. Många intresserade grannar fick jag på köpet. Glykol sprutade utanför min fångshink men spolades senare bort. Ett misstag.

Ett trick jag snappat upp och som jag också anammar är att alla skruvar man tar bort antingen skruvas tillbaka i det tomma hålet eller läggs i en märkt påse tillsammans med delen som monteras bort. Ett till viktigt tips är att märka slangar så att man vet var de skall tillbaka. Poscapennor är bra för märkning eller som jag – frystejp med sharpies. Slutligen tar jag också bilder på allt som monteras bort så att jag kommer ihåg var allt ska sitta.

Exempel nedan:

Unik märkning för varje slang. Slang till dieselfiltret i detta fall.

Sedan är det bara att följa sin tutorial och plocka bort mer och mer saker till man kommer åt kamremmen. I mitt fall var jag tvungen att palla upp bilen på pallbockar samt ha en domkraft för att lyfta och höja motorn vid vissa moment i arbetet (för att komma åt bultar, skruvar).

Vad orsakade ljudet i bilen?

När jag fick bort sista plastkåpan hittade jag detta. En stor reva i kamremmen som dessutom börjat slå mot plastkåpan. Jag kunde för mitt liv inte hitta någon orsak till varför det blivit så här. Inga utstickande vassa delar, inget musgnag eller annat. Kanske blev det en skada redan vid installation eller så hade orginalremmen bristfällig kvalitet. Tur att jag bytte och faktiskt hittade något fel. Den uppmärksamme ser också att remspännaren står fel.

Återmontering

Det tog ett tag men till slut var remmen på plats. Trångt, tajt och allmänt jobbigt men till slut gick det. Kamrem, vattenpump, remspännare och löphjul samt deras bultar är nu bytta.

Här stötte jag faktiskt på ett problem.

Den sats jag beställt för att låsa och justera vevaxel och kamaxel hade för stora pins för kamaxel men inte för dieselpump. Sånt tur är tipsade mannen i min tutorial om att man kan använda ett borr av storlek 6 mm om man vill ha det perfekt (men han använde 5,5 mm). Jag tog ett 6 mm borr och det fungerade fint. 6 mm är den storlek som verktyget jag köpte bör ha men jag tippar på att det var 6,2 eller något sådant nästan nära fånigt.

Verktygssats för att ställa och låsa kamaxel, dieselpump och vevaxel.

Till slut var bilen ihop igen och en provstart skulle ske. Jag kan erkänna att det var väldigt nervigt för har jag gjort fel = motorras. Det kan ju också vara så att jag inte fått till momenten rätt på vattenpumpen och att den skulle läcka. Då måste jag lägga x antal timmar på att justera detta.

MEN – provstart gick bra och bilen har nu gått 200 mil sedan kamremsbytet. Den går perfekt och ljudet har förstås upphört.

Kostnad och besparing

Jag gjorde detta av och till under en arbetsdag och betalade dryga 4 000 kronor. Seat ville ha hutlöst betalt och Mekonomen ville ha 13 – 14 000 kronor. Lägg därtill att de vill ha felsökningsavgift och annat så nä – här fanns en möjlighet att lära sig något svårt och att spara pengar.

Slutsats

Detta var helt klart det svåraste jag gjort i gör-det-själv-väg. Så många moment, så mycket som kan gå fel under vägen (bultar som går av, sitter fast eller att jag gör fel). Hög insats men samtidigt mycket att lära och många skånska lire att spara.

Men – jag har förberett mig noga och detta bevisar väl min tes att man kan göra det mesta själv. Men – man får kompensera sin okunskap med tid, noggrannhet och att läsa på massor.

Kamremsbyte är ett jobb som inte är för alla – men – för fler än vad man tror. Nu rullar bilen till 31 000 mil innan nästa stackare behöver byta rem. Det lär dock inte bli jag.

Signatur