Byta glödstift själv är inte svårt. Här visar jag hur jag gjordepå vår Seat Leon 2.0 TDI.

Så till min vanliga tur med bilar. Vi köpte ny bil i höstas då vi behövde en dragbil till vårt fritidshusbygge. Gamla bilen hade vi ingen vidare tur med trots att den köptes ny. Nya bilen har pinnat på finfint och snålt men…

Byta glödstift själv. Seat Leon 2.0 TDI
Bilen i fråga utanför Coop Trelleborg.

Häromdagen tändes det en lampa som jag känner väldigt väl igen vid det här laget. MIL – lampan, check engine light eller varför inte motorlampan (kärt barn…) lös ilsket men bilen gick som vanligt.

MIL lamp
Hello min gamle vän.

Så vad göra? Jo jag köpte en felkodsläsare på Biltema med utökad funktion för Volkswagengruppen, VAG. Den kopplades in i bilen och felkod P0672 kunde utläsas.

P0672
P0672 = glödstift cylinder två är paj

Googlar man på P0672 ser man att problemet sitter i cylinder två och att det är glödstiftet. Dieselbilar har inga tändstift utan man har glödstift istället. Dessa är också förbrukningsartiklar men de håller mycket längre än tändstift och byts inte förrän de faktiskt går sönder.

Googla!

Jag ska inte sticka under stolen att jag gillar att laga saker själv och därmed inte var jätteledsen när felet troligtvis var något så enkelt som ett glödstift.

Googlingen visade att min bil har en CRLB-motor som innehåller två sorts glödstift. Cylinder tre har ett glödstift med en inbyggd sensor. Detta stift är dyrt (1500-2000 kr). De andra stiften däremot kostar knappt någonting.

Jag valde att byta alla tre av de billiga stiften och kommer åtgärda det tredje om, eller när, det går sönder. Autodoc hade passande stift men valet föll på att köpa glödstiften från Amazon som hade märkesstift NGK för 155 kr stiftet. 465 kronor minus 26 kronor tillbaka via Refunders Amazoncashback.

Youtube

Ok. Beväpnad med tre nya glödstift sökte jag på ”CRLB change glowplug” på Youtube och fann nedan video.

Det såg rätt lätt ut och inte så väsensskilt från att byta tändstift som jag gjort massvis med gånger.

Byta glödstift själv. Seat Leon 2.0 TDI

En lång tång, 10mm extralång hylsa, en förlängare och ett spärrskaft hade jag redan men enligt videon behöver man blåsa ut hålen där glödstiften sitter innan man byter dem. Jag har ingen kompressor så jag köpte helt sonika ”luft på burk” för 59 kr på NetOnNet som man rengör elektronik eller t.ex. tangentbord med. Det fungerade alldeles utmärkt att blåsa rent med.

Byta glödstift själv.
IGMR in action
  • Man drar elkontakten, inte i sladden, med den långa tången.
  • Blåsa rent med kompressor eller luft på burk.
  • Skruva ur gamla glödstiftet.
  • Skruva i nya glödstiftet.
  • Koppla in felkodsläsaren och radera felkoden
  • Provkör och håll tummarna att inte motorlampan börjar lysa igen.
  • Klart!
gamla glödstift
Gamla glödstiften

Totalkostnad för denna lagning är ca 1500 kronor och då äger jag nu en felkodsläsare. Den har jag förresten redan lagt ut för uthyrning på Hygglo. Tidsåtgång? Under 10 minuter i snålblåsten.

Volkswagen ville ha dryga 2500 – 3000 kronor för felsökning och byte. En win för mig både penga- och kunskapsmässigt.

Om du inte äger en felkodsläsare kan du hyra en på Hygglo. Ange koden 7BJFX så får du 100 kronor att hyra för.

Signatur