EGR-ventil, detta lilla f*nskap som sitter på nya bilar för att rena avgaserna. Jag har inget mot just miljömässiga funktionen men dessa kärvar och bråkar mer än gärna på moderna dieselbilar.

Ni som följt bloggen ett tag vet att vår bil har krånglat en del. I somras blinkade motorlampan då och då under semestern och vår EGR-ventil byttes mot en bättre begagnad.

Bilen gick bättre men sedan var det dags igen för limp mode och motorlampans ilskna ljus. I samband med detta fallerade vår AC-kondensor och den byttes för den nätta summan 10 325 kr.

Efter bytet gick bilen bättre och motorlampan slutade hålla på och tändas i tid och otid. Men… vid fullgas ut på motorvägen fick jag ibland en liten tvekan på bilen. Innan bytet av AC-kondensorn var tvekan större och motorlampan tändes men något var fortfarande inte rätt.

Byte av EGR-ventil

Själv är bäste dräng och vill man ha något ordentligt gjort får man göra det själv.

Typ så.

Nu var jag trött på att vara prisgiven till bilmekanikerna och beställde hem en ny EGR-ventil från Skruvat.se. 940 kronor kostade den men jag fick cashback på 5% så i runda slängar 900 kr jämnt.

Jag beställde EGR-ventilen en söndag och på följande tisdag fick jag ett meddelande att jag kunde hämta den. Snabbt och bra.

Ny EGR-ventil
Okulär inspektion av ny EGR-ventil. Shiny!

Vår Ford är utrustad med samma motor som sitter i Volvos D2 bilar och i flertalet franska bilar. D2 motorn sitter bland annat i Volvo V70 men även V60 med flera. I en Volvo är EGR-ventilen lättåtkomlig men på vår måste man demontera en del plastdetaljer och även vindrutetorkarna. Denna demontering har jag dock gjort några gånger nu så det går ganska snabbt. Längst bak på motorn hittar man EGR-ventilen och nu ska den bytas.

Själva instruktionen till detta byte har jag hittat på Youtube och närmare bestämt i detta klipp. Väl framme vid EGR-ventilen är det bara två torx-skruvar och sedan en marinad i WD-40 då den kan sitta väldigt hårt. Men med lite bändande och milt våld kom den ur och såg då ut så här:

EGR-ventil 1,6 TDCI HDI 1,6D D2
Sotig och inte så shiny.

Sotig men inte så sotig att det borde vara några problem. Man har ju sett några skräckexempel på nätet och min var långt ifrån det.

Vid närmare inspektion visade det sig att själv mekanismen i min gamla EGR-ventil kärvade och gnisslade. Det gjorde att den fastnade i öppet eller halvstängt läge.

Nya EGR-ventilen monterades och via programmet Forscan och en OBD2-läsare körde jag en servicepunkt ”Reset learned EGR values”. Alltså att bilen ska nolla de lärda värdena för gamla EGR-ventilen och lära sig ytterlägena på den nya. Överkurs men jag gillar ju att pilla med bilar så…

Resultat?

Jamen äntligen går bilf*n bra och riktigt bra. Ingen tvekan och ingen ilsken motorlampa. Förbrukningen har gått ner något och tomgången är jämnare. Jag tror att en dålig EGR-ventil och en kärvande AC-kondensor har växelverkat och skapat de akuta problemen. Nu är båda bytta och jag kan känna mig trygg att det sitter två sprillans delar på bilen som jag vet är bytta.

För Volvo D2 kan man hitta EGR ventilen här om man letar efter var sitter egr ventil Volvo V70.

Signatur