Vad är det som gör att flygets inverkan på klimatet har hamnat i skottlinjen när det bara står för några ynka procent av det jordens totala utsläpp? IPCC beräknade 2010 att flyget står för 1,4% av de globala utsläppen vilket är en tiondel av transportsektorns totala utsläpp – vilka utgör 14% av de globala utsläppen.

Som jämförselse står den tunga industrin för 21% av CO2 utsläppen, jordbruk 24% och el/värmeproduktion för 25%.

1,4 % av de globala utsläppen – smaka på den! Vi vet att flygandet ökat sedan 2010 och IATA säger själv att man beräknar att flygandet dubbleras inom 20 år. Ska jag våga mig på en killgissning att flygandet kommer utgöra 5% av utsläppen 2040? Det låter inte så farligt.

Återigen – varför ligger fokus på flygandet och inte på andra lägre hängande frukter?

Jo det ska jag tala om för er. Som jag tagit upp i ett annat inlägg om hur jag sänkt mina CO2 utsläpp  genom sparsamhet släpper medelsvensson ut 8 ton CO2 per år. Världsmedel ligger på 6 ton och forskarna säger att en hållbar utveckling kräver att vi globalt ligger på 0,7 – 1,5 ton CO2 per skalle och år.

Hade vi flygit till Kroatien senast hade vi släppt ungefär 0,5 ton CO2 per familjemedlem. Tåget släppte ut 27 kilo/skalle.

Flyget är det enskilt snabbaste sättet, på individnivå, att förbruka sin klimatbudget på kortast möjliga tid. På några timmar har man förbrukat vad man har att röra sig med under ett helt år. Ur individens perspektiv finns det alltså inget annat sätt där man kan minska sitt klimatavtryck så mycket som att stanna på jorden.

För att nå Parismålet måste vi globalt ner till 4 ton CO2 i globalt medel per person till år 2030. På elva år måste medelsvenson halvera sina CO2 utsläpp. Att då sätta sig i ett flygplan och bränna iväg hela sin årskvot på bara några timmar känns inte ok.

Flyget åtnjuter även skattemässiga fördelar som inte andra transportsätt gör. Det snedvrider konkurrensen och gör att det ofta blir dyrare att åka tåg än att flyga. Jag tycker det vore rimligt att man betalar vad det faktiskt kostar.

Skalar vi upp frågan till samhällsnivå är det inte flyget som vi bör sikta in oss på. Jordbruk, el/värmeproduktion och tung industri bör vara fokus.

Om vi lämnar politiken och klimatdebatten skulle jag istället vilja berätta om några reflektioner jag gjort på vår tågresa till Kroatien. Det var ingen klimatresa utan vi gjorde den av ren nyfikenhet. Hur är det att bränna genom Europa i ett tåg?

Mitt enkla svar är att det är gött. Vi hade inga förseningar, vi kunde resa på oss och lomma iväg till resturangvagnen om vi så ville, de tågbyten vi gjorde var välkomna pauser och en möjlighet att se en ny stad, man kommer direkt in i stadskärnan, tågresande har en annan och mer avslappnad lunk och passar herr IGMRs sköra sinne och även om en flygresa ”bara” tar 3 timmar kanske den i själva verket tar en halv dag totalt. Klassisk jämförelse är att flyga Malmö – STHLM. Det tar knappa timmen i luften men totalt sett blir skillnaden ganska marginell. 

Jag gillade tågandet mycket. Som sagt, vi hade inga klimatambitioner utan drevs av nyfikenhet och IGMR juniors brinnande önskan om att få åka sovkupé på ett tåg. Det fick han och jag kan avslöja att han var rent salig. Ett äventyr genom Europa.

flygets inverkan på klimatet
Sovkupé över Alperna, München – Zagreb. Spännande upplevelse för oss alla. 
klimatsmart
Rita, klistra, läsa, titta ut, upptäcka tåget, sova, umgås, tjöta.
tåg
Hamburg eller München. Jag killgissar Hamburg.
tåg till kontinenten
Framme på Zagrebs tågstation. Tåg med sovkupéer i bakgrunden.